کتاب های ((تکامل یا تناقض)) و ((فلسفه کانت)) در چاپ جدید 1400
نسخه جدید کتاب پر طرفدار ((تکامل یا تناقض)) اثر آیت الله علوی سرشکی در سال 1400 روانه بازار کتابفرو…
بعد از 40 سال انتظار
بعد از 40 سال سردرگمی حوزه و دانشگاه در اصلاح علوم انسانی برای اولین بار راه حلی ارائه می گردد : …
چالشها و راهکارها در علوم انسانی (جلد دوم) پُست مدرن
«پست مدرن» «پست مدرنها» یا به عبارتی دیگر، «معترضان یا شکاکان جدید» که در پایان قرون وسطی، مونتنی س…
چالشها و راهکارها در علوم انسانی (جلد اول)
سالها است که همچنان میان «دانشگاهیان» و «حوزویان»، بر سر «علوم انسانی»، اختلاف نظر و تعارض وجود دار…
مدرنيته و پُست مدرن
مدرنيته و پُست مدرن Modernite and Post Modern سلسه درس های استاد سید محمد رضا علوی سرشکی تقرير و تدو…
کتاب های استاد
کتاب های ((تکامل یا تناقض)) و ((فلسفه کانت)) در چاپ جدید 1400
نسخه جدید کتاب پر طرفدار ((تکامل یا تناقض)) اثر آیت الله علوی سرشکی در سال 1400 روانه بازار کتابفروشان شد.
نسخه جدید کتاب ((فلسفه کانت در تئوری شناخت و ما بعد الطبیعه)) اثر آیت الله علوی سرشکی در سال 1400 روانه بازار کتابفروشان شد.
بعد از 40 سال انتظار
بعد از 40 سال سردرگمی حوزه و دانشگاه در اصلاح علوم انسانی برای اولین بار راه حلی ارائه می گردد :
چالش ها و راه کارها در علوم انسانی و پست مدرن
جدید ترین اثر استاد آیت الله سید محمد رضا علوی سرشکی
تهیه کتاب در قم : انتشارات خانه کتاب و بوستان کتاب واقع در چهار راه بیمارستان ( ارم)
تهیه کتاب در تهران : کتابفروشی مولا ، اطراف دانشگاه تهران
https://www.aparat.com/alavisereshki
چالشها و راهکارها در علوم انسانی (جلد دوم) پُست مدرن
«پست مدرن»
«پست مدرنها» یا به عبارتی دیگر، «معترضان یا شکاکان جدید» که در پایان قرون وسطی، مونتنی سرکرده آنان بود، اینک هم در پایان قرن نوزدهم، فریدریش «نیچه» (1900 – 1844) آلمانی، شکاکیت جدیدی را شروع کرد و همه «اصول تمدن و علم و عقلانیت و اخلاق» را به گمان خودش، زیر سؤال برد.
حتی نیچه، در نقد آنان که «شناخت و علم» را منحصر به «علم حسی» میدانند یعنی پوزیتیویستها مینویسد:
در عمل تمام این نظامهای «پوزیتیویسمی» را بخاری از بدبینیهای تاریک، خستگیها، جبرگراییها، ناکامیها و ترس از ناکامیهای جدید، فرا گرفته است.
به عبارت دیگر، اینچنین نظامی، عرصهای است گسترده از کینهها، بدخلقیها و خشم به نمایش درآمده، هرج و مرج اعتراضها و تمام آنچه که میتواند علایم و نشانهها یا انقلابهایی بر احساس ضعف باشد.
چالشها و راهکارها در علوم انسانی (جلد اول)
سالها است که همچنان میان «دانشگاهیان» و «حوزویان»، بر سر «علوم انسانی»، اختلاف نظر و تعارض وجود دارد:
الف- از یک طرف، «حوزویان»، مدعیاند که «علوم انسانی فعلی»، اسلامی نیست و باید «علوم انسانی»، «اسلامی» شود.
ب- از طرف دیگر، «دانشگاهیان»، میگویند «علم» نسبت به «دین و عقیده و ایدئولوژی»، بیطرف است و نباید «دین» در «گزارشات علمی»، دخالت کند؛
علاوه بر آنکه در کلمه «علوم انسانی اسلامی»، تناقض است؛
– زیرا «علم»، گزارش از «هستهای محسوس» است (همچون فیزیک و «فلسفه»، گزارش از «هستهای معقول» است همچون وجود خدا، روح.)
– اما «دین»، یک «نوع فرهنگ» است یعنی یک نوع «باید و نبایدهای فرهنگی» است و شرط تقیید چیزی به چیز دیگر، این است که از یک سنخ باشند مثلاً علم را که از «هستهای محسوس»، گزارش میدهد را میتوان به علم فیزیک یا علم شیمی، مقید و محدود کرد یا فلسفه را که از «هستهای معقول»، گزارش میدهد را میتوان به «فلسفه معرفتشناسی» یا «فلسفه ماوراء الطبیعه»، مقید و محدود کرد همچنانکه طول و عرض را که با متر، اندازه میگیرند و یا با یارد و امثال آن، اندازه میگیرند اما وزن را با گرم و کیلوگرم، اندازه میگیرند، و نمیشود طول و عرض را با گرم و کیلوگرم، اندازه گرفت؛
مدرنيته و پُست مدرن
مدرنيته
و
پُست مدرن
Modernite and Post Modern
سلسه درس های استاد سید محمد رضا علوی سرشکی
تقرير و تدوين: دكتر مرادعلي توانا
موضوع: فلسفه اجتماعي
تايپ و صفحه آرايي: عبداللّٰه مرادي
(اين كتاب، در حال اصلاح است پيشنهادهاي اصلاحي شما را خواهانيم با تشكر)
«تعریف مدرنیته » یا «تمدّن جدید غرب»:
«تعریف مدرنیته» همچون غالب تعاریف، مورد اختلاف نظرهای زیادی است اما هرچه باشد از مشخصههای اساسی آن میتوان رنسانس و پیدایش دیدگاه اومانیسم توسط اراسموس و بوکهارت و غیره را شروع تمدن جدید یا مدرنیته دانست و به تبع آن اصلاح امور دینی توسط مارتین لوتر و جان کالون و امثال آنها را و سپس دوران قرن هیجدهم و پیدایش روشنگری و تالیف دائرة المعارف کبیر فرانسه توسط آنها و نیز اکتشافات و نیز اختراعات و فلسفه جدید دکارت و جانلاک و هیوم و کانت و امثال اینها و انقلاب صنعتی و تدریجاً پیدایش نظام سرمایداری و بر اثر تفکر اومانیسمی، سقوط حکومتهای استبدادی و روی کار آمدن حکومتهای انتخاباتی و توجه بیشتر به «دنیا» و ضعف «ایمانهای مذهبی» و آزادیهای بیشتر اخلاقی و کنار رفتن خرافات و مقارن آنها، کنار رفتن آداب و رسوم دینی و نیز پیدایش نظریه داروینیسم که آنهم تاثیرات مختلفی در مدرنیته، داشته است.
«ساختارگرایی معقول» و «ساختارشکنی نامعقول»
در «فلسفه قدیم»، کم و بیش، همه فیلسوفان علاوه بر قبول شناخت حسی حتی شناخت حسی افراطی و مادهگرایی، عقل را هم در جای خودش، قبول داشتند و به همین حساب قبول «عقل و کشفیاتی به کمک اصول و قوانین عقلی»، فیلسوف، محسوب میشدند.
چه آنانکه به مادهگرایی معروف بودند و چه آنانکه علاوه بر قبول ماده به «موجودات غیر مادی و ماوراءالطبیعة»، معتقد بودند و لذا ذی مقراطیس با وجودی که میگویند مادهگرا بود و معتقد به خدا نبود اما اتم را که نامحسوس است در آن روزگار قدیم، کشف کرد به کمک قانون علیت چون میدید جسم در گرما، حجمش، بزرگ و در سرما حجمش، کوچک میشود نتیجه گرفت که این اجسام مادی را که ما اجسامی پر از ماده میبینیم میبایست از ذرات کوچکی که میان آنها فاصله است تشکیل شده باشند که در گرما چون این ذرات کوچک (به نام اتم) از هم فاصله میگیرند حجم جسم بزرگ میشود و در سرما چون این فاصله میان ذرات درون جسم، کمتر میشود حجم جسم، کوچکتر میشود.
«فیثاغورس» نیز کاشف منظومه شمسی بر خلاف شناخت حسی عموم مردم که میگفتند خورشید و ماه و ستارگان طبق «شهادت حسی»، شبانهروز به دور زمین میگردند از طریق آثار حرکت سیارات، نظریه منظومه شمسی را کشف و اعلان کرد.
چالشها و راهکارها در: علوم انسانی
سالها است که همچنان میان «دانشگاهیان» و «حوزویان»، بر سر «علوم انسانی»، اختلاف نظر و تعارض وجود دارد:
الف- از یک طرف، «حوزویان»، مدعیاند که «علوم انسانی فعلی»، اسلامی نیست و باید «علوم انسانی»، «اسلامی» شود.
ب- از طرف دیگر، «دانشگاهیان»، میگویند «علم» نسبت به «دین و عقیده و ایدئولوژی»، بیطرف است و نباید «دین» در «گزارشات علمی»، دخالت کند؛
علاوه بر آنکه در کلمه «علوم انسانی اسلامی»، تناقض است؛
– زیرا «علم»، گزارش از «هستهای محسوس» است (همچون فیزیک و «فلسفه»، گزارش از «هستهای معقول» است همچون وجود خدا، روح.)
جهت مشاهده مطالب کتاب در صفحه وب کلیک کنید.
لطفا جهت مشاهده مصاحبه تهیه شده با استاد در این زمینه کلیک نمایید.
نقد و بررسی فلسفه کانت
قرآن کریم
جهت مشاهده قرآن کریم به صورت PDF به لینک های ذیل مراجعه نمایید
معرفه الخلفاء الراشدون
تالیف: ابوالعباس بن کمال
-
امنيّت پايدار و صلح جهاني
شناسنامه كتاب: نام كتاب: امنيّت پايدار و صلح جهاني مؤلف: سيد محمدرضا علوي سرشكي فهرست …
بیشتر بخوانید » -
پس از رسول خدا وسیله نجات از گمراهی تا قیامت چیست؟
-
وسیله نجات از گمراهی تا قیامت چیست؟
-
پاسخ به «سخنرانی پاپ علیه دین اسلام» از آیت الله سیدمحمدرضا علوی سرشکی
جناب پاپ بِنِدیكْت شانزدهم، رهبر كاتولیك های جهان! با سلام و تقدیم احترام؛ به استحضار …
بیشتر بخوانید » -
جناب استاد دکتر سید حمید طالب زاده دبیر محترم شورای تخصصی تحول و علوم انسانی
-
محضر مبارک رییس محترم جامعه مدرسین حضرت آیت الله یزدی دامت برکاته
-
محضر مبارک رییس محترم جامع مدرسین حضرت آیت الله یزدی دامت برکاته
قرآن کریم
وجود امام الزمان(عج) از نگاه قرآن کریم
سؤال اول: دليل و آيه اي بر وجود امام زمان عليه السلام را بيان فرماييد. …
بیشتر بخوانید »قرآن کریم قسمت چهارم
سوره های مبارکه از شماره 91 الی شماره 114 ۹۱ سوره مبارکه الشمس ۹۲ سوره …
بیشتر بخوانید »قرآن کریم قسمت سوم
سوره های مبارکه از شماره 61 الی شماره 90 ۶۱ سوره مبارکه الصف ۶۲ سوره …
بیشتر بخوانید »قرآن کریم قسمت دوم
سوره های مبارکه از شماره 31 الی شماره 60 ۳۱ سوره مبارکه لقمان ۳۲ سوره …
بیشتر بخوانید »قرآن کریم قسمت اول
سوره های مبارکه از شماره 1 الی شماره 30 1 سوره مبارکه الحمد 2 سوره …
بیشتر بخوانید »-
بعد چهل سال انتظار | پایان یافتن سردرگمی حوزه و دانشگاه
بعد از 40 سال سردرگمی حوزه و دانشگاه در اصلاح علوم انسانی برای اولین بار …
بیشتر بخوانید » -
الصحیح
-
نقد و بررسي كتاب نقد قرآن كريم
-
نقدي بر نظام جهاني
-
وسيله نجات از گمراهي تا قيامت»، چيست؟
-
بازدید از نمایشگاه نرم افزاری قرآن کریم قم
-
اعلام آمادگی علمای شیعه جهت مناظره با اهل سنت
-
مناظره استاد علوی سرشکی با آیت الله جوادی آملی
-
بازديد آيت الله علوي سرشكي از غرفه تبيان
نوشته های تازه
بیانان در شب شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و شب سال نو و پاسخ به شبهات کرونا و همدردی با مردم
بسم الله الرحمن الرحیم پس از حمد و ثنای الهی و درود بر پیغمبر و …
بیشتر بخوانید »جوابيه آيت الله علوي سرشكي به سخنان پاپ در پاسخ به پاپ
جناب پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان! . شما در تاريخ 12/9/2006 در رگنزبرگ …
بیشتر بخوانید »جوابيه آيت الله علوي سرشكي به سخنان پاپ در پاسخ به پاپ
جناب پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان شما در تاريخ 12/9/2006 در رگنزبرگ REGENSBURG …
بیشتر بخوانید »اگزيستانسياليسم
اگزيستانسياليسم – علم،عقل،دين اگزيستانسياليسم ( كيركه گارد Kierkegaard (1855-1813) و ساتر Sartre 1980-1905 …
بیشتر بخوانید »احادیث
فضيلت روزه
شهر الرمضان الذي انزلت فيه القرآن قال رسول الله (ص) : إِنَّ ابواب السماء تفتح فى اول ليلة من شهر رمضان ولاتغلق الى آخر ليلة منه رسول خدا (ص) فرمود: درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى شوند و تا آخرين شب بسته نمى شوند. قال رسول الله …
بیشتر بخوانید »حديث زيبا
حضرت زينب (س) از مادر گراميشان (س) نقل مي فرمايند : ما وسيله ارتباط خدا بامخلوق هاى او هستيم. ما برگزيدگان خداييم و جايگاه پاکیها، ما راهنماهاى روشن خداييم و وارث پيامبران اوهستيم.
بیشتر بخوانید »وجه الله
رسول خدا (ص) خطاب به امام على (ع) فرمودند: من رسول خدا هستم، كه از طرف او تبليغ و هدايت مىنمايم؛ و تو وجه اللّه مىباشى، كه امام و مقتداى (بندگان خدا) خواهى بود، پس نظيرى براى من وجود ندارد مگر تو؛ و همانند تو نيست مگر من. تفسير البرهان …
بیشتر بخوانید »محبّت و دوستى اهل بیت رسول الله(ص)
امام حسن مجتبي (ع)فرمود: همانا محبّت و دوستى با ما (اهلبيت رسول الله ص) سبب ريزش گناهان ـ از نامه اعمال ـ ميشود، همان طورى كه وزش باد، برگ درختان را ميريزد. بحارالأنوار: ج 44، ص 23، ح 7
بیشتر بخوانید »ولايت جاودانه
عن ابى الحسن(ع) قال: ولاية على(ع) مكتوبة فى صحف جميع الانبياء ولن يبعثالله رسولا الا بنبوة محمد ووصية على(ع). سفينة البحار 2: 691.
بیشتر بخوانید »