Home / مطلب (page 3)

مطلب

عناصر شناخت ‏هاى متعاليه كانت

عناصر «شناخت‏هاى متعاليه: « كانت:اگرچه شناخت ما سراسر با تجربه شروع مى‏شود، با اين همه، از اين جا برنمى‏آيد كه شناخت ما، سراسر ناشى از تجربه باشد، زيرا كاملا ممكن است كه حتى شناخت تجربى ما، تركيبى باشد از «آنچه ما به وسيله تاثرهاى حسى دريافت مى‏كنيم» و «آنچه قوه …

Read More »

تصديقات و فاهمه كانت

تصديقات و فاهمه كانت: قسمتى كه «عناصر نخستين شناخت» و «اصول اوليه آن‏ها» را(كه با آن‏ها بطور صحيح مى‏توان انديشيد را) از «عناصر ديگر شناخت»، مشخص مى‏كند را قسمت تحليل‏ها مى‏نامد و در پايان (و قسمت ديگر) به بيان تناقضات استدلال‏هائى مى‏پردازيم كه با سوء استفاده از »تصورهاى غير تجربى»، …

Read More »

جدليات

جدليات سابقا روش گشت كه به نظر كانت، «تصور» (تصور حسى)، مربوط به «حواس» بوده و «تصديق» (و قضيه) مربوط به «فاهمه» مى‏شود كه فاهمه، «صورت قضيه» را (يعنى مقولات را) كه به طور ما قبل تجربى دارد با محتواى مواد شناخت يعنى «تصورات حسى» (كه از تجربه مى‏گيرد)، تركيب …

Read More »

روح‏شناسى كانت

روح‏ شناسى كانت مفهوم‏ هاى «جوهر، وحدت، عليت و وجود» از مفاهيم مقولى ماقبل تجربى فاهمه، (و صورت‏هائى براى تشكيل تصديقات حسى) هستند كه تنها بر «تصورات حسى» كه آن را از حسگانى مى‏گيرند قابل استفاده بوده و تنها در مورد محسوسات خارجى مى‏توانند تصديقات واقعى را تشكيل مى‏ دهند. …

Read More »

جهان‏شناسى كانت

جهان‏شناسى كانت «كانت»، در اين قسمت مى‏خواهد بگويد چون مفاهيم «جهان، خدا و نفس» از مفاهيم فوق تجربى است از توان شناخت بشر خارج است و استفاده از مقولات در آنها موجب پيدايش استدلالهاى متناقض و متعارض مى‏گردد كه هر كدام از استدلال‏ها، فى نفسه كامل و بدون نقص است …

Read More »

خداشناسى كانت

خداشناسى كانت «قانون عليت» بمعنى «عليت جبرى طبيعى و فيزيكى» است كه ميان دوپديده محسوس مادى مى‏باشد و استفاده از «قانون عليت» درباره »موجودات فى نفسه خارجى»، قطع نظر از احساس ما و نيز استفاده از»قانون عليت» درباره «موجودات نامحسوس» مثل موجود انديشنده و يا خدا، جايز نيست. همچنانكه مفهوم …

Read More »

روش ‏شناسى علوم و فلسفه يا روش ‏شناسى متعاليه كانت

روش‏شناسى علوم و فلسفه يا روش‏شناسى متعاليه كانت كانت مى‏نويسد: خطاء ناپذيرى «علوم تجربى» بخاطر آنست كه »در عمل، ظاهر مى‏شود» و لذا در «علوم طبيعى» كه همان «علوم تجربى« است خطاء امكان ندارد و مصون از خطاء است. :روش‏شناسى علوم و فلسفه يا روش‏شناسى متعاليه كانت علوى سرشكى نظريات …

Read More »

عقل محض و كانت

عقل محض و كانت پرسشگري گويا تنها تفاوت جوهري انسان با ديگر انواع است.پرسش از آنچه طبيعت نام گرفته و همچنين پرسش از خود به عنوان عاملي در مقابل اين طبيعت فراخ.داستان شكل گيري اين پرسش و پاسخ هاي اوليه به آن از دير زماني است كه جدلهايي تند و …

Read More »

دعوت استاد از عبدالله بن سليمان المنيع به مناظره

حضرت آیت الله علوی سرشکی به شیخ عبدالله بن سلیمان المنیع از هیئت کبار علماء السعودیه در خصوص مناظره با ایشان جهت پخش در اینترنت و قرار گرفتن در سرچ های گوگل اعلام آمادگی کردند. چندي قبل شيخ عبدالله بن سليمان المنيع جزء هيئت كبار علماء سعودي ازعقلاء شيعه دعوت …

Read More »

مصاحبه با بن كمال، مؤلف ((الخلفاء الراشدون))

مصاحبه با بن كمال، مؤلف «الخلفاء الراشدون» 1- پس از رسول خدا، وسيله نجات از گمراهي تا قيامت چيست؟ س: در اين زماني كه اختلاف ميان امت اسلامي، زياد است و به حد تكفير و كشتن يكديگر بطور گسترده رسيده و همه دنبال نجات از اين وضع وخيم و بينهايت …

Read More »